Milá uživatelko, milý uživateli,

před sebou máš edukační hru věnovanou staré, dnes již zaniklé Karviné. Lze ji využít pro terénní vyučování na střední či základní škole, ale i ve volném čase. Vytvořili jsme ji na počest stého výročí povýšení Karviné na město. V oněch sto letech ovšem namísto rozkvětu a růstu došlo k destrukci a zániku města. Současná postindustriální krajina však nabízí řadu možností, jak si minulé připomenout a s pomocí materiálů zkoumat historickou a kulturní paměť tohoto jedinečného prostoru.

Pro hru jsme zvolili několik perspektiv, které spojujeme do jedinečného celku. Především je to paměť uchovaná v literárních textech. S ní jde ruku v ruce zájem o slovesný folklor. Dalšími perspektivami jsou jazykovědná s důrazem na pomístní jména, výtvarná, a konečně přírodovědná reflexe navštívených míst.

Naší snahou je vyvolat Tvůj zájem úkoly provokujícími k aktivitě, imaginaci a dobrodružství. K dispozici máš tři trasy nazvané Středem města, Hornická a Doubravská. Pro zapojení do hry potřebuješ chytrý telefon s připojením k síti, díky němuž budeš moci na jednotlivých zastaveních načítat QR kódy, které Ti rozkryjí jednotlivá zastavení na trase. Další potřebné vybavení najdeš uvedeno na úvodních stránkách jednotlivých tras. Lépe než každý sám je dobré hrát hru s přáteli, spolužačkami a spolužáky, s rodinou.

V případě hlubšího zájmu o historii staré Karviné ti doporučujeme navštívit stránky spravované Státním okresním archivem v Karviné Projekt stará Karviná a s nimi propojenou mapovou aplikaci Karvinsko ve stopách času. Užitečné mohou být také stránky místního klubu Stará Karviná a jejich naučné cedulky rozeseté po bývalém městě.

Naše hra vznikla v rámci projektu Živá encyklopedie. Ta si klade za cíl šířit mezi lidmi poznatky o kraji, který je jejich domovem. Obsah hry vytvořili Jakub Ivánek a Martin Tomášek z Katedry české literatury a literární vědy a Centra regionálních studií Filozofické fakulty Ostravské univerzity (dále jen FF OU) ve spolupráci s odborným týmem, který shromáždil pro jednotlivá zastavení výchozí materiály – Romanem Poláchem a Petrem Hrtánkem z téhož pracoviště, Janem Lenartem z Katedry fyzikální geografie Přírodovědecké fakulty OU a Kristýnou Kovářovou z Katedry českého jazyka FF OU. Hru naprogramovali pracovníci firmy AstrumQ. Grafiku vytvořil Michal Zych. Ve hře jsou použity fotografie z fondů Státního okresního archivu v Karviné a obrazy karvinského rodáka, výtvarníka Oldřicha Kodeše. Všem vřele děkujeme za spolupráci.

Majitelem a správcem hry je Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě.

Hra vznikla s finanční podporou Statutárního města Ostrava.

pod
hlavičkou

provozuje

odborná
spolupráce

Jakub Ivánek, Martin Tomášek, Roman Polách, Petr Hrtánek, Jan Lenart, Kristýna Kovářová

finančně
podpořilo

grafický
design

tvorba
webu